Ekipa u hladu - tu! Dobar pogled
- tu! Gomila ključeva, telefona, kafica na stolu - tu! Akcija - snimanje može
da počne.
U ovom „fenomenu“, pak, nema
ničega znamenitog i neuobičajenog, jer to je svakodnevni prizor na svim
gradskim ulicama (leti) i lokalima u svetu. Momci i devojke sate i sate
neumorno troše na redovno pretresanje tuđih života. Zašto čovek jednostavno mora da ogovara ljude? Koliko god da se
odgovor na ovo pitanje činio nedokučiv, on je prilično prost i neverovatno
blizu, jer se upravo nalazi u nama samima.
Čovek je društveno, socijalno
biće. Stoga znači da on nikako ne može živeti potpuno sam; pogotovo čovek u
urbanim sredinama. On je deo jedne mnogo veće celine, jednog organizma koji
često ume da bude neumoljiv, prosto proždirući individualnost. Kao deo te
celine, čovek logično umnogome zavisi od ostalih gradivnih elemenata (ljudi).
Samim tim, dakle, on mora obraćati pažnju na druge ljude; to je neminovno.
Svakom čoveku, koji do drži do sebe i koji se trudi da u nekoj delatnosti
postigne rezultate, je bitno šta drugi ljudi misle i govore o njemu i njegovom radu. To, na
kraju krajeva, i određuje uspeh jednog čovek u društvu. (Tako i znamo za sve
velike ljude koji su živeli pre nas, jer su nam drugi ljudi preneli o njima.) Sada
se iz tog neophodnog obraćanja pažnje na druge ljude polako rađa ogovaranje:
nemogućnost da se mišljenje o nekom čoveku (to, nažalost, najčešće bude dobar
prijatelj) zadrži za sebe već se iz mnogih razloga mora saopštiti nekome. Onda
taj neko prenese nekom drugom i tako dalje, te ta priča dobija eksponencijalni
rast i za tili čas se rasprostrani među narod. A svima je poznato da priče koje
se prenose od usta do usta strahovito menjaju svoj prvobitni sadržaj (usled
potrebe čoveka da u priču umetne i deo sebe, svesno ili ne), pa na kraju (po
zakonu) te priče o nekome uvek ispadaju drugačije, i (takođe po zakonu) mnogo
gore i prljavije nego izvorne.
Svi to znaju i mnogi i dalje ogovaraju
pod uticajem hlada u kojem sede. Jasno je da ljudi koji se uglavnom bave svojim
životom mnogo retko ogovaraju. To uglavnom čine oni koji su prividno „sredili“
svoj život, tako da im ništa drugo nije ostalno nego da preostalo vreme svog
života provedu raspredajući o tuđim. Takođe je jasno da se ljudi gotovo i ne
mire sa uspehom neke druge, po prirodi stvari, bliske osobe. Potom kopaju po
njegovoj istoriji, traže koju mrlju kako bi je preuveličali i njome ukaljali
ugled dotične osobe, zato što mnogi ljudi ne mogu da se pomire sa činjenicom da
postoje neki drugi ljudi koji su znatno sposobniji od njih samih, i da se kao takvi nisu služili nikakvim nečasnim
radnjama kako bi postigli uspeh. Kada ne uspeju da pronađu ništa što bi im
služilo kao lajtmotiv u ogovaranju, tada počinju da se dotiču potpuno nebitnih
događaja (neretko izmišljenih) samo da bi po njemu nešto osuli, pa to makar bilo
i besmisleno (primer: znam kad se uzajmljivao kod toga i toga, ženini su mu
obezbedili plac, prvi automobil mu je bio neregularan, samo pare gleda, žena ga
vara, papučar, slušaj šta je radio u osnovnoj... i tako dalje). Zavist koja se
odnosi na jedan segment života čoveka koga ogovaraju proizvodi besmislene priče
iz drugih segmenata samo da bi ga „spustili“ (naravno prividno) na nivo svojeg
položaja, ili položaja u kojem su mnogi, ali nikako se ne sme isticati i ni za
pedalj se odvojiti od inertne mase. To je ta strašna sila mediokriteta! Onaj
koji se bilo kako izdvoji, postaje glineni golub i meta priča i prepričavanja.
Tužno je da zaista nije mali broj ljudi koji su tako uništeni.
Na ruku ogovaračima ide i razvoj
informacionih tehnologija, koje pružaju pregršt podataka o svakom korisniku, a
samim tim i pregršt tema za „razgov(n)or“. Živimo u periodu kompromitujućih
materijala i to postaje svakodnevica. Teže je sačuvati privatnost nego prevesti
slonove preko Alpa (istorija kaže da je to pošlo za rukom samo Hanibalu;
naravno, mislim na slonove). Kada nekim čudom nestane „tema“ za razgovor, ili
se javi nedostatak inspiracije i ozlojeđenosti, onda se uključuje takozvano
„skeniranje“ prolaznika (pazi kakva frizura, gleda’ što ima patike, što mu se
čini, kaca mu iz oka viri, koji je ovo, koja je ovo, koje je ovo...). To je već
ozbiljan psihički poremećaj gde osobe iskaljuju svoje lične frustracije verbalnim
ponižavanjem drugih (nepoznatih) ljudi. Njihove predstave o sebi i svetu koji
ih okružuje su iskrivljene, iluzorne (razlozi mogu biti brojni), zato su tako
beskrupulozni.
Ljudi zlurado pričaju svašta za jedne, neki drugi
ogovaraju njih, da bi treći ćućorili o svima. I tako u krug, iz dana u dan, kao
ono Ničeovo večno vraćanje istoga, tako se i ogovaranje budi zorom a mine
praskozorjem. Pod hladom, svakako.
Dizajn postera: Emir Sokolović
''Takođe je jasno da se ljudi gotovo i ne mire sa uspehom neke druge, po prirodi stvari, bliske osobe. Potom kopaju po njegovoj istoriji, traže koju mrlju kako bi je preuveličali i njome ukaljali ugled dotične osobe, zato što mnogi ljudi ne mogu da se pomire sa činjenicom da postoje neki drugi ljudi koji su znatno sposobniji od njih samih, i da se kao takvi nisu služili nikakvim nečasnim radnjama kako bi postigli uspeh.'' To je ta nasa nasledna osobina,odlicna tema teksta.
ReplyDeleteZahvaljujem se na čitanju.
DeleteOdlično rečeno! Kao glas razuma. Dobro je preispitati svoje ponašanje i dela.
Delete