Hedija (arapski) ili poklon (srpski) predstavlja
simbolizovanu pažnju jednog čoveka prema drugom, bilo usled osećanja potrebe da
se uzvrati na neku učinjenu uslugu, bilo iz ljubavi, saosećanja, obične želje,
obeležavanja nekog važnog ili nevažnog datuma ili ikakvog drugog poriva.
Ponekad je to sredstvo i da se prikaže jak finansijski status, da se čovek
pokaže pred drugim i da u njegovim očima, i očima drugih, poveća svoje
dimenzije, pa da raja kaže: To je veliki čovek! A on ipak može biti mali u bilo
kojem smislu, ali je usled darivanja dobio takav status u narodu. Jer, naravno,
ljudi (najčešće) više vole da budu darivani nego da daruju, i naravno da kuju u
zvezde (glorifikuju) svog darivatelja na sva usta. Ali, vratimo se poklonu kao
činu i instituciji; hajde da razbijemo samu predaju poklona u paramparčad i da
vidimo šta se krije ispod mahinalnog davanja nekog predmeta (ili čega god)
drugoj osobi. Da vidimo šta, u stvari, može izazvati jedan takav gest. Ali, pre
svega, želim da napomenem da se u ovom tekstu pojam poklona ne odnosi na
darivanja u humanitarne svrhe, što je jedan od najlepših momenata koji se
odnosi na ljudski rod i dakako jedinstvena pojava na planeti svojstvena samo
čoveku.
Svima je poznato da kada čovek želi nekako da se primakne
određenoj osobi, on najčešće poseže za kupovinom poklona, bilo da je osoba
suprotnog pola ili ne. U znatno većem broju slučajeva pokloni se daju iz
iskrenih i humanih namera, ali nije zanemarljiv broj ni onih koji poklone
koriste kako bi nekoga potkupili za bilo koju uslugu. Kako god da se okrene,
poklon predstavlja sredstvo radi postizanja cilja (ovog ili onog). Kada se
supružnici zavade, onaj koji se oseća krivim poseže za poklonom kao jednom
vrstom bele zastavice; kada neko želi da pridobije dete, bilo svoje ili tuđe, najlakše
je (ali ne i najbolje) doneti mu neki poklončić kojim će ga potkupiti i tako
dalje.
Nekada, kada industrija nije bila ovoliko razvijena i
raznovrsna, čovek je morao sam napraviti poklon koristeći svoje umeće, maštu i
kreativnost. Međutim, ono što je svojstveno današnjem dobu jeste manjak
kvalitetnog vremena i borba za sticanje kupovne moći, kao i fantastična tržišna
ponuda svega i svačega i za svakoga. Kako se to odražava na poklon kao jedan
vid pažnje? Pa, tako što danas poklon polako postaje neka vrsta kompenzacije za
sve ono što je propušteno. Ukoliko čovek nema dovoljno slobodnog vremena kako
bi ga potrošio na svoju porodicu (iako mislim da taj vid trošenja vremena
nikako ne treba podvoditi pod slobodno, jer bi to trebalo biti obaveza), on će
ih obasipati poklonima, striktno kupljenim. Jer, takav čovek nema vremena za
svoju porodicu a ne da sada smišlja kakav bi poklon mogao spraviti. Takođe,
zato što se svet oko nas toliko ubrzao, pa za sve imamo i ekspresnu ponudu,
mnogim ljudima ni ne padne na um da bi oni mogli stvoriti neki poklon, već
mehanički posežu za novčanik i za tili čas imaju spreman dar za nekoga.
No, kako god bilo, pravi poklon od čoveka čoveku nikako ne
treba biti kupljen kao gotov proizvod koji je neko drugi napravio (možda neko ubogo
dete Dalekog istoka). Ne, poklon u pravom smislu te reči treba biti kreiran i
proizveden od strane darodavca, jer će samo tako nositi onaj krajnji istinski
poriv za poklanjanjem. Zašto? Pa, jednostavno, zato što će taj poklon sadržati
i deo čoveka koji ga poklanja (a koji nije materijalni): u tom poklonu je sabijeno
njegovo vreme posvećeno razmišljanju i kreiranju, muke oko izrade ukoliko je u
pitanju nešto što nikada nije radio, kao i iskrena potreba za poklanjanjem a ne
obaveza. Na stranu to što taj poklon kao takav predstavlja unikat koji se više
nikada ne može ponoviti u istom obliku (za razliku od serijske proizvodnje). I
sama pomisao da će ta osoba kojoj se poklanja biti jedina u onoj večnosti pre i
onoj posle nas koja će posedovati takvu kreaciju daje tom činu i delu jedan
nadvremenski karakter koji prevazilazi život čoveka, jer iza njega (darodavca) ostaje
manualna tvorevina zarobljena u prostoru koja ne zna i ne prihvata vreme kao
tekovinu raspadanja svih stvari. Nije bitno da li je u pitanju pesma, slika,
priča, fotografija, predmet od metala, gipsa, drveta ili plastike (ili čega
god) čiju simboliku razumeju samo ono dvoje iz odnosa poklanjanja. To čak ne
mora imati nikakvu umetničku vrednost (čak je i poželjno da je nema), ali zato
poseduje ogromnu sentimentalnu vrednost, što i treba biti osnova jednog pravog
poklona.
Dati smisao i oblik neživim i bezobličnim stvarima, slovima
spraviti značenje na papiru ili sinhronizovati boje u jedan razumljiv prizor,
samo to može podići poklon sa jednog banalnog čina na nivo institucije. Samo
takav, otrgnut od suve materijalnosti i luksuza, slobodan od jeftinog
manifestovanja moći i uticaja i nezavisan od aktuelnog ukusa i trenda, poklon
može biti izraz dubokog poštovanja, ljubavi ili vernosti.
Razlog se krije u osobenoj odlici dara. Mnogi ljudi ne
razumeju zašto je nešto u određenom dobu popularno poklanjati, zašto je to u
modi i zbog čega je to tako. U suštini nije ni bitno zašto je to tako, ali je
bitno razumeti da trendovi postoje zbog gomile (mase). S druge strane, pravi
poklon je oslobođen kolektivnog priznanja. U njemu se sadrži jedna
individualnost (kakva god ona bila) razumljiva malom broju ljudi, jedna iskrena
osećajnost i jedan jedinstven svet ideja i razumevanja stvarnosti pretočen u
jedan izražaj i zapečaćen u jedan oblik. Kao takav, predstavlja otelotvorenje
jednog duha i čoveka koji više nikada neće postojati (niti je postojao) osim u
datom trenutku. Zato čovek koji dobije takav poklon treba biti izuzetno ponosan
i na sebe (jer je nečim plemenitim zaslužio poštovanje drugog čoveka) i na
osobu koja mu svesno poklanja svoju intimu (zbog hrabrosti da otkrije pravog
sebe i poverenja ili ljubavi koju mu ukazuje).
Zato je potrebno razumeti šta takav gest u stvari označava. A
označava, dakle, pravi poklon. Sve ostalo je kompenzacija.
"I sama pomisao da će ta osoba kojoj se poklanja biti jedina u onoj večnosti pre i onoj posle nas koja će posedovati takvu kreaciju daje tom činu i delu jedan nadvremenski karakter koji prevazilazi život čoveka, jer iza njega (darodavca) ostaje manualna tvorevina zarobljena u prostoru koja ne zna i ne prihvata vreme kao tekovinu raspadanja svih stvari."
ReplyDeleteDa, to je suština.
Prvi put sam ovde u poseti i iskreno me je obradovao svaki tekst koji sam pročitala za poslednja dva sata. Sad mi je žao što trenutno nemam nikakav poklon za vas. Ali neka to( hedija) bude moje oduševljenje, osećaj koji se javlja uvek kada sasvim slučajno otkrijemo nešto retko, vredno, interesantno, blisko i poznato... : ) Hvala.
Za čoveka koji pisanjem pokušava dopreti do ljudi većeg poklona i nema od ovog koji ste upravo izrekli. Hvala Vam puno na čitanju.
Delete