Rani jutarnji časovi. Tiha, tmurna i vlažna noć sa kišom kao realnom
pretnjom. Mučna jesen. Grad koji strahotno izgleda noću; nem i namrgođen.
Poveća stambena zgrada; u samo četiri stana gori slabo osvetljenje stonih,
podnih ili zidnih lampi. Prozirne i neubedljive senke promiču krišom u vrh
prozora; njihovi imaoci ne počivaju.
Čovek Prvi.
Strah ga opseda, preti mu i lišava ga zdravog razuma. Osluškuje
organizam, čeka. Prvi čovek ne sme da zaspe iz hroničnog straha da se više
nikada neće probuditi. On čeka jutro; nekako mu je preko dana smrt sklonija
lenstvovanju. Šapće sam sebi nešto i drhti pod pamučnim ćebetom trivijalnog
dezena. U drugoj sobi njegova supruga tvrdo spava; njega to izluđuje i
razdražuje. Ljubomoran je na njenu nebrigu što on može svakoga časa umreti i
zaboraviti sve što je ikada znao i svakoga koga je ikada poznavao.
Prvi čovek je
srčani bolesnik sa nekoliko odrađenih zahvata na omekšaloj i iscrpljenoj kardiji.
Aritmije ga ledeno plaše i on ih neretko umišlja. Umirao je nekoliko puta, ali
je svaki put preživeo samosvesno iniciran srčani napad. On ne sme da prispe.
Tišina mu skuplja arterije i povećava gustinu krvi do skrobaste kaše; njegovo
čelo predstvalja njen reprezentni otisak u vidu kipućeg znoja koji nadire iz
žlezda kao hladni brzaci iz planinskih izvora. Teši se da je sve namislio i
tako pokušava da nagna san na sebe, ali je već po navici izdresirao svoj
organizam da ne sme zaspati dok ne zauči sabahski ezan sa minareta obližnje
džamije, ili dok ne čuje uštogoljene petlove gde kukuriču na sav glas ili dok
se, pak, ne pojave prve luče svežeg sunca. Zapitkivao je sebe kako da pobedi
ovu fobiju, ovu grozotu kojoj ne zna razlog i podstrek. Onda se umrtvi na
momente, osluškuje tišinu i prati rad svog tela; zatim ode do prozora i
posmatra okolne kuće i stambene zgrade, traži neku srodnu dušu, traži svetlo
koje još uvek gori, vapi za nekom osobom koja je budna u ovim sitnim satima,
kao on. Saznanje da nije sam ga smiruje, udahnjuje nadu i budi optimizam; ali
to ne traje značajno dugo. Tada nailazi ponovna stihija osećaja samoće i
odvojenosti, straha i napuštenosti. Prvi čovek je sam u svom gradu, na svetu,
sam u kosmosu. Nema izlaza.
Čovek Drugi.
On je sam
sa bebicom u naručju koja ima grčeve i ne može spavati od tih bolova. Njegova
supruga je umorna prispala na neudobnoj fotelji od tirkiznog štofa. Drugi čovek
nosi detence tamo-amo po stanu u tišini koja preti da ugrozi i sam pojam o tišini; on misli da je jedini
budan u ovo gluvo doba noći, pa čežnjivo gleda kroz prozor na usnuli grad i sve
one stanove i kuće koje ne daju nikakve znake budnosti.
U pravilnim
vremenskim razmacima se aktivira bebin plač koji cepa svu tišinu što je noć
neumorno kroji. Tada supruga omamljeno otvori oči, taman toliko da može da ih
osmotri, a Drugi čovek joj samo da signal da je sve pod kontrolom i da može da
nastavi da spaja svoj san iz neodređeno mnogo parčića. Ona se kruto i grčevito
promeškolji u fotelji i nastavi da snuje, ne obazirući se na njegove zahteve da
ode i da se ispruži na francuskom ležaju kao čovek. Majka je to.
Onda beba
ponovo utihne i umiri se. Nemi pokrivač se ponovo natkriva nad njim i on opet
oseća blagu nelagodu i čudnu unutrašnju ljutnju. Njegova sebičnost se oglasila
i sada traži od njega da se zauzme za sebe; ona od njega zahteva san i odmor,
bez obzira. On joj prkosi i pokušava da je vrati u ljušturu samokontrole. Opet
tugljivo posmatra kroz prozor; posmatra tamni krajolik koji ne daje znake
života. On i dalje misli da je jedina osoba koja budna i to ga poražava. Osvrće
se na svoju suprugu koja lako i nečujno diše kroz nos; zavidi joj u trenucima
svoje slabosti, jer želi da malo zamene mesta. Detence ne daje uverenje da će
uskoro zaspati. Ovo je najduža noć.
Kao da nije
bila dovoljna ona grozomorna tišina noći, već je i vetar počeo da huče kao
usamljeni kurjak. Prizor sa prozora više nije tako miran i nepomičan; sada se
grane vijore, papirni otpaci i limenke sa ulica se kreću i daju onaj zvuk sablasti
i usamljenosti. Drugi čovek na svoj način uviđa da je sam. Plaši se i oseća blagu groznicu od
neke čudne neizvesnosti i magline u razmišljanju o budućnosti i sebi. U utrobi
oseća previranje i mučninu. Samoća bez sna.
Izostaje bebin
plač već duže vreme; njena glavica je mirna na njegovom ramenu, pa on nežno
pomera svoju kako bi je neopaženo osmotrio. Njene oči su mirne i skopljene;
mali anđeo je zaspao i tiho počiva na njegovom grubom ramenu. Diše duboko i
neuravnoteženo. Sada je potpuno sam.
Čovek Treći.
Ovo je za njega najteža noć otkada zna za sebe. Sve je protiv njega, pa
ga je i sudbina izdala. On pomišlja da više nikada ne može oči sklopiti onako
spokojno kao nekad. Kako je samo život težak i ohol.
On je
tinejdžer u okeanu neuzvraćene ljubavi. Sam je na pučini bez igde ikoga. Davi se u
sopstvenim jadima. Treći čovek ne vidi izlaz iz noći već samo beskrajnu tugu i
nepotrebnost življenja. O snu ni ne razmišlja.
Njegovi
roditelji su odavno zaspali. On je u krevetu, u svojoj sobi; svetla su ugašena
osim potmule stone lampe naspram njegove glave; televizor je ugašen. Prilično
je mračno. On leži na leđima i širom otvorenih očiju gleda u plafon. Njegov
svet se polako ruši, a on ne može ništa da učini po tom pitanju. Nemoćan je i
smrtno ranjen. Treći čovek ne razume život koji je osuđen na takve jadi i boli.
On ga takvog ne prihvata. U glavi mu odzvanjaju beskrajne žalopojke koje
krhotine njegovog sopstva dele na još manje parčiće; uništavaju mu svest i
povezanost sa realnošću; on ne ume da se vrati natrag. Za njega ni samoća nema
nikakvu snagu niti mu ona išta znači, jer je ne oseća; ne oseća sebe pa ni
postojanje. On više ne veruje u život.
Prvo veliko
razočaranje Trećeg čoveka. On smatra da ne može dalje bez nje, bez neke
devojčice koja ga je probola rđavim kopljem posred prsa, a on nastavio da ga
vrti i gura dublje u nutrinu stvarajući onaj gnjecavi zvuk pomešan sa bolom i
nekom bizarnom željom da preživi sve to mučenje, da ga potpuno oseti, ali da ga
ono ipak ne dotuče, nego da ga ostavi živog, malaksalog i ubijenog u svakom
smislu sem fizičkom.
Njegova soba,
tišina, samoća, noć, vetar, slabašna kiša... Za Trećeg čoveka nema percepcije.
On više ne prihvata nikakve signale koji dolaze iz spoljašnjeg sveta. Njegova
konačna kapitulacija je razlog više da raskine sve one misteriozne veze sa
životom, da ostavi svoje telo da čami na gorkoj pučini: sâmo, ranjivo, bez pravca kretanja i
svesnosti.
On ne zna šta
je to usamljenost i kako je biti sam. On to upravo proživljava.
Čovek Četvrti.
Četvrti čovek je ona. Podstanarka u skučenoj garsonjeri. Žena sama od
kako poznaje sebe i ovo sveta oko sebe. Nemotivisana, od samog početka
obeshrabrena i potpuno predana životu kao neumoljivoj sili na koju se ama baš
nikako ne može uticati. Ona je, doista, previše mlada da bi se potpuno predala,
ali i previše stara da bi počinjala nešto novo, da bi učinila onaj zaokret koji
joj je bio preko potreban nekoliko godina unazad. Kadikad ima volje za
promenom, ali više nema one mlade, jogunaste snage da bi bilo šta učinila.
Tako, sve joj se češće dešava da zoru dočeka zureći kroz prozor, a da nakon
toga uopšte ne ume sebi reći o čemu je razmišljala sve to vreme.
Noćas
je čudna noć. Čudna kao prvi susret sa nepoznatim. I vreme joj protiče nekako
sporije i bolnije nego obično. Šta to nije u redu sa ovom noći? Izgleda kao i
svaka druga: crna, turobna, očajna. I sve je stvarno tako, ali joj je noćas
previše samoće na paleti kojom boji svoje noći; noćas je to tako jako
naglašeno. Gleda kroz prozor na pustu ulicu. Čudan drvored uz desnu stranu
trotoara; noćas joj se baš čini nekako čudniji, drugačiji, nepravilan. Njena
spavaćica je stara; ni ne seća se kada ju je pazarila. Kosa joj je neuredna.
Ona ćuti i gleda. Ulica takođe ćuti i odozdo koketira sa njom. Zove je. Onako
mirna i tiha; tako lepa i čista, neopterećena ljudima. Vetar suptilno njiše
aleju i nešto joj šapuće. Ona ga čuje.
Od
previše udubljivanja i posmatranja, Četvrti čovek često izgubi onu nit koja
veže realnost i apstrakciju. Tada joj je sve strano i vrlo smešno, besmisleno.
Sebe ne pronalazi u tom poretku; njeno mesto u društvenom metežu ne postoji, to
je iluzija, gadna i odvratna iluzija koja je drži u životu prevarom. Ona je
nekada prepozna, ali odmah zatim prestane da razmišlja u tom pravcu i svoje
misli usmerava na neke neodređene i besciljne teme. Četvrti čovek je zaista
begunac od sopstvenog života.
Svesna
je da je sama; ne samo u ovim jutarnjim časovima, već potpuno sama.
Noćas je
zaista čudna noć.
Objavljeno u četvrtom broju online časopisa "Kreativni Magazin"
No comments:
Post a Comment