Dositejeva ulica je uvek mamila uzdahe i izazivala neskrivene želje idiličnog života porodičnih i introvertnih
ljudi. Nije bila duga, tek nekih dvesta metara. I nije bila prava, imala je
oblik blagog luka, taman toliko blagog da se sa jednog kraja ulice nije mogao
videti onaj drugi. Ima već nekoliko godina otkako je asfaltirana, par lokalnih
izbora unazad, a kanalizaciona i vodovodna instalacija rešena na savremen
način.
Avlijskih
ograda je tu bilo od svakakvih materijala i dekora. Od običnih metalnih šipkica
spojenih za kamene blokove, preko kojekakvih gipsanih ornamenata na prednjim
stranama zidova, do zatvorski visokih betonskih bedema bez ijednog okna, sa
ogromnim metalnim vratima iz dva krila koja su se otvarala daljinskim
upravljačem. Svako se pitao šta se to toliko krije iza takvih duvara. Na
pojedinim stožerima brojnih dvorišnih međa koji su držali metalne delove
ograde, mogao se pobrojati pozamašan deo faune, što od modelarskog gipsa, što
od alabastera. Bilo je tu orlova, lavova, pasa, mačaka, labudova i čega sve još
nije imalo. Unutar avlijskih ograda se moglo naći gro različitih polja za
svakojake aktivnosti. U jednom uglu se mogao videti izdvojen sto sa stolicama,
u onim imućnijim kućama bilo je i luksuzne nadstrešnice od fino obrađenih
dasaka ili nekog egzotičnog šiblja. Na drugoj strani ponegde je bilo terena za
različite sportove, negde za basket, negde za mali fudbal a negde čak i teren
za tenis. U nekim, pak, avlijama nije bilo ničega od svega toga; bile su
obrasle korovom, nepokošenom travom, a zemljana površina neravna bez betonirane
staze do kućnog trema. Neko je tu možda živeo, a možda i nije; najpre će biti
da je to vlasnik izdao u zakup i da stanodršca ne interesuje stanje oko kuće,
već samo ono što je u njoj.
Kuća je,
takođe, bilo kojekakvih. Bilo je starih i oronulih, gde se na levom ili desnom
zidu, zavisno od toga gde je bilo smešteno kupatilo, protezala ogromna mrlja od
vlage koja je potklobučila fasadu što je izazvalo i njeno otpadanje na par
mesta; jadan i teskoban primer propadanja jednog zdanja u kome obitava nekoliko
ljudskih duša. Na suprotnoj strani je postojao širok spektar različitih
arhitektonskih dostignuća. Neki domovi su bili tešnje povezani sa savremenim
trendovima, pa je tu bilo vrlo malo betonskih zidova a veći deo kuće su
prekrivala stakla visokog sjaja. Preko dana se nije ništa moglo videti kroz
njih, ali se zato noću sve videlo kao na dlanu i to nisam mogao da shvatim.
Krovovi su često bili ravni, sa ili bez balkona na vrhu sa mesinganim šipkama
izuvijanim tako da prave neke čudne i nezgrapne oblike. Na jednoj od ivica
višespratnih kuća bi se često nalazio neimarski podvig u obliku valjka koji ide
celom visinom kuće, a u kojem bi se nalazilo kućno stepenište. Terasa je bilo
od tako malih da mi njihovo izgrađivanje i umetanje u čitav ambijent uopšte
nije bilo jasno, do toliko prostranih balkona da se na njima komotno mogao
smestiti odbojkaški teren. Balustrada na njima je takođe bila šarolika; na
nekim je postojala samo kolonada gipsanih stubića na čijim je vrhovima virila armatura
koja je čekala da se na nju postavi naslon, ali od kojega je kućevlasnik
verovatno odustao; zatim je na nekim terasama postojao samo podignut niski
duvar od giter-blokova, na nekim kombinacija tih blokova i metala, aluminijuma
ili mesinga, dok negde uopšte nije bilo ograde, već su se samo na ivicama
betonske ploče nalazile saksije sa tresetom bez zasađenog cveća.
U takvom
građevinskom diverzitetu Dositejeve ulice, meni je pažnju uvek privalačila
jedna osamljena kuća. Ona je bila lepljena sa jednom većom kućom u kojoj je
život prosto bujao; na sve strane deca koja od razdraganosti ne znaju šta rade,
a psi i mačke zajedno obitavaju u istom dvorištu; gosti često dolaze i odlaze,
vidim ih kada se ljube i oprašataju. Samo jedna mrežasta ograda deli ove dve
kuće, ove dve suprotnosti kada je graja i veselost u pitanju.
Ta kuća je
bila prosta. Postojala su dva stepenika ispred ulaznih vrata koja su se
nalazila na levoj strani kuće; desno od njih je bio jedan dvokrilni prozor.
Iznad njega, na drugom spratu, bila je jedna omanja terasa sa metalnom,
skrletnom balustradom, koju je činio niz vertikalno paralelnih šipki, uvijenih
na vrhovima i krajevima obrazujući tako latinično slovo S i sa vrlo tankim naslonom
od nekog neobrađenog drveta. Desno od te terase, a tačno iznad ulaznih vrata, nalazio
se još jedan dvokrilni prozor sa poluspuštenom roletnom. I nad svim tim je
stojao krov, koji je činio krajnji deo celog krova spojenih kuća, jer je ona
druga kuća bila skoro dva puta duža od ove koja je u meni budila čudno osećanje
kao amalgam praznine, lepote, otuđenja, prividne tuge i nizmernog spokoja. Onde
gde ne borave ljudi, tamo moja duša hrli i takvi su mi krajolici uvek budili
splet nespojivih nadražaja svesti; kada je ova kuća, u kojoj niko ne živi, u
pitanju, i kada znam da je čovek morao da je sagradi, smatram da ju je on
spasio napustivši je. Ostala je sama i naizgled sposobna da se stara o sebi, a
kao da je okrenula leđa onoj lepljenoj koja vrvi od živosti i akcije. Elem,
nekada jarko crveni crepovi sada su dobili gotovo boju purpura, i jasno su
ocrtavali razliku od onog spojenog krova druge kuće gde se videlo da je krovna
konstrukcija pre nemnogo vremena dobila nove.
Plac na kome
se nalazila ova kuća je bio dosta čudnih granica; od avlijskih vrata, koja su,
kao i cela ograda, bila od čistog metala, pa do kućnog praga je bilo nekih
petnaest do dvadeset metara dužine a ne više od pet metara širine. Odmah sa
leve strane taj dugački prostor je oivičavao otprilike isto tako dug zid od
nekakvog lokala u kojem je smeštena stolarska radionica. Činilo se da je ta
prostorija napravljena na istom placu, jer bi tako bilo najlogičnije; ali ipak
to nije bio slučaj, već se to kućno zemljište širilo u levu stranu od kuće, a
odmah iza ove stolarske radionice. To znam jer se na tom prostoru nalazio jedan
veliki orah koji je virio iznad tog lokala i svojim ćosavim krošnjama bez
ijednog lista prosto uzurpirao taj deo kuće, nadvisujući se nad njom kao opaki
medved nad nemoćnim plenom. Veći deo dugačkog prilaza do kućnog trema je bio
betoniran, a samo je deo sa desne strane, uz ogradu od kuće koja se sa njom
lepi, bio isto toliko dugačak ali jedan metar široki travnati prostor sa dva
stabla jabuke, međusobno udaljena desetak metara.
Nekako u tom
sivom, jesenjem mesecu oktobru, kada posle sveobuhvatnog zelenila lišće
jednostavno opadne za kratko vreme, sve bašte postaju tako prozračne kao
najtanji i najfiniji veo. Ostaju suve i ćosave grane i grančice nalik na kandže
nekog mitskog čudovišta da čine avlije još više tužnijim i pustijim nego što
zapravo jesu. Lišće koje je nekada krasilo dve jabuke i orah u dvorištu ove
nenastanjene kuće i činilo ih gizdavim i neprozirnim, sada je formiralo lisnati
tepih tamno oker nijanse koji se prostirao duž čitave avlije. Niko to nije
očistio; nikome to ni ne privlači pažnju, ali je u meni takav prizor samosvesne
prirodne delatnosti budio čudno osećanje spokojstva koje bi mi dovoljno dugo
strujalo organizmom da me je dovodilo do stanja opšteg mrtvila. Tu sam
gracioznu sliku svudašnjeg srozanog i nakvašenog lišća, suvih i golih grana nad
njim, kuće grimiznog crepa i nekada bele a sada pepljasto-sive fasade bez
ijednog ukućanina mogao da gledam satima; ali nisam smeo da ostavljam pogrešan
dojam nepoverljivom komšiluku.
Svoje puteve
sam uvek trasirao preko Dositejeve ulice, kada bi to bilo moguće. Želeo sam da
je vidim i svaki put bi mi dala nešto novo; nekada nadu u bolji život, nekada
strah od samoće, katkad mudrost prolaznosti a ponekad i eklatantan prizor
stoičkog držanja spram mikroorganizama. Motrio sam je i zagledavao kao
maldoženja koji merka potencijalnu mladu; tražio joj mane, izmišljao vrline,
menjao ugao gledanja, ali nikada nisam imao dovoljno snage da joj priđem. Ona
je u mislima drugih napuštena, ponižena i povređena; a ja bih želeo da joj
vratim stari sjaj i dostojanstvo, zato i toliko često prolazim tuda. Maštam,
pravim nesuvisle planove, umišljam da i ona mene opaža i svom se snagom trudim
da opštim sa njom. Noću je tamna i sablasna; od gustog mraka se ne vidi njena
lepota koju i preko dana pokušava da sakrije od prolaznika koji je samo
letimice pogledaju, primete nered u kome ne vide red i samo nastave svojim
putem. U tome je njena snaga i misterioznost; mora se zagrebati ispod površine,
u uobrazilji otkloniti njene nedostatke i videti je u punom, još uvek
nerealizovanom, estetskom kapacitetu.
Uvijao sam se
oko nje danima i noćima, znam kako izgleda u svakom dobu dana; uvek sama,
istrajna i gdekad nadmena. Juče sam prolazio u sam suton i ugledao jednu
svetlo-zelenu žabu nalik na gatalinku kako skače po onom lisnatom tepihu. Čudna
je tada bila kuća sa živim stvorom koji se kreće po njenoj bašti; nisam mogao
da je tek tako povežem sa nekim drugim životom osim sa svojim, pa je u meni izgubila
na svojem prevashodstvu. Nisam zadovljno odvojio pogled od nje; a kada smo se
konačno rastali, jedva sam dočekao da je večeras ponovo vidim i nanovo
prostudiram, u nadi da ću nekom novom rekombinacijom sinoćnjih utisaka uspeti
da joj povratim blaženo mesto u svom bivstvovanju.
Noćas nije
bilo lišća. U sobi na prvom spratu je gorelo svetlo.
(Objavljeno u književnom časopisu "Avlija")
No comments:
Post a Comment