Listajući čuvenu monografiju „Novi Pazar u vaktu i zemanu“, gospođe Muradije Kahrović Jerebičanin, čovek prosto ne može a da ne upadne u neizbežni
sevdah sa vremenom i istorijom grada. Stare fotografije čaršije,
ljudi, svakovrsnih prilika, dućana, porodičnih i prijateljskih okupljanja bude
u čoveku jednu vrstu kolektivnog sećanja i onu urođenu nostalgiju prema
vremenima nakadašnjim, prema jednostavnosti ljudskog života koji se nekada
odvijao ulicama grada kojim koračamo i dan danas kada se Pazar neverovatnom
brzinom transformiše u neki, izgledom, potpuno novi i drugačiji grad. Nije
potrebno biti ni odviše star da bi se uočila velika promena u okruženju, jer bi
nam jedan prosečan tridesetogodišnjak mogao štošta ispričati čega se kao dete
sasvim dobro seća, a gde danas nema mnogo tragova od njegove priče. Da ne
ulazimo u ono što bi nam starije generacije grada mogle sročiti. Činjenica da Novi
Pazar raste trebalo bi da nam godi, da izazove zadovoljstvo i ponos u odnosu na
sve one gradove koji su osuđeni na hroničnu stagnaciju ili, ne daj Bože,
odumiranje. A sada, opet, različiti su pogledi na pravac razvoja našeg šehera,
jer svako ima neku svoju viziju i osećaj kako bi grad trebalo da izgleda, šta
se mora sačuvati od čeljusti vremena i koji se delovi čaršije ne smeju menjati
već samo pažljivo restaurirati.
Može se reći da grad, kao tvorevina ljudi, i sam poprima
oblik razvoja koji je svojstven čoveku, a sudeći prema onome što vidimo, upravo
izlazimo iz njegovog detinjstva i polako ulazimo u adolescenciju. Kao dete,
sećamo se vrtića, školskih dana, simpatija, nestašluka i igrarija, a sada kada je
sve to iza i kada se osvrnemo - to vreme kao da pripada nekom drugom iako je u
tom trenutku bilo nedvosmisleno naše, te kako život ide i vreme teče čovek se
okreće budućnosti i onome što nadolazi, menjajući se putujući. Ipak, ne bi
trebalo da zaboravi ko je bio i šta je proživeo, a to se čuva kroz formiranje
zdrave ličnosti koja je svesna sebe i svog detinjstva i porekla. Tako i
gradovi, ma koliko se menjali i rasli, moraju se naći načini i instrumenti kako
bi se sačuvao identitet grada, poruka prošlosti, bazična ideja svih onih
generacija koje su dale svoj nemerljivi doprinos razvitku i održanju suživota
na istom prostoru kroz različite epohe, čija smo kruna mi, današnji žitelji,
nosioci budućnosti za nove naraštaje. Otuda bi trebalo da osećamo odgovornost.
S druge strane, pored sve te larme koju pravi građevinska
mehanizacija, ako smo u stanju dovoljno načuljiti uši, još uvek se čuje eho
stare čaršije koji se vekovima odbija između Paričkog brda i Borića, ispod
čuvenog šetališta i dalje postojano teče jaz čiji klokot trese kamene ploče zataškavanja,
pod gumama silnih automobila koje se neumorno kotrljaju ulicama i sokacima može
se na trenutke oslušnuti nepravilni kas zapregnutih konja koji vuku tovar onih
vremena, urušeni zidovi hamama još uvek puštaju paru davno oteklih voda, Prvomajska
je i dalje Stambolski drum kojim tutnjaju revnosni hamali svojim kolicima a
trgovci se cenkaju, između načičkanih mlečnih restorana, posred 28. novembra, i
sada teče bistra voda iz jaza na kojoj naši anahroni sugrađani islamske vere
uzimaju abdest, čaršijom ne tinja ni pijačni žamor iz Ćerčijskog sokaka niti
Žitnog trga, svakog osmog novembra Ranko i kompanija nanovo otvaraju i puštaju
u rad čuvenu hidrocentralu podno jaza. A noću, kada sve utihne, kada samo lavež
lutalica iz daljine ometa savršenu tišinu, može se u nepravilnim intervalima
nazreti prvi ezan iz grla najstarijeg mujezina, kao i prvo zvono sa crkve
Svetog Nikole.
Zaista, onaj, tamo neki, Pazar još uvek pulsira pod teretom
našeg betona i asfalta, još uvek se s mukom propinje da nadvisi moderne
građevine, galami da ne bude zaboravljen, plače i želi ostati dete, a vreme ga
nosi, guši i gura u zaborav. Sa starijim generacijama i on polagano nestaje dok
nadolazi neki novi grad, neka druga čaršija, neki drugačiji duh koji kola istim
mahalama otkako je i samog grada. Na potpuno istom prostoru se prelamaju
frekvencije kulturnog nasleđa, sudaraju se generacije i narodi kao molekuli na
visokoj temperaturi. Sada smo tu mi, potomci grada i preci nekih budućih
potomaka, na nama je da crno-belu prošlost reprodukujemo u koloritu, da
nastojimo sačuvati identitet i civilizacijsku tekovinu, poruku koju nam šalje
onaj, tamo neki, Novi Pazar.
Hranom i specijalitetima se ne može sačuvati duh, jer se on
naprosto ne nalazi u želucu, već je duboko ukorenjen u biću, životu i sudbini
svakog stanovnika ovog grada. To se u punoj snazi oseća kada se pogled ka čaršiji
uputi sa nekog vidikovca. Sa bedema, recimo.
No comments:
Post a Comment