Smiraj dana, grad je umnogome tih i gdekad
se oseća čudna neizvesnost. Popriličan je broj praznih stomaka. No, usuđujem se
reći da je broj onih sa prazninom u drugom delu tela (glavi, recimo) veći. I
tako, tu tišinu, taj san koji grad hvata na prečac, remeti karakteristična buka
na lokacijama dobro znanim svima koji su zaduženi za kupovinu nadaleko čuvenih
ramazanskih pitica. Negde veća, negde manja gužva. I to se dobro zna gde je
koja.
Pored toga što post podrazumeva uzdržavanje
od bilo kakve hrane, on pored toga obuhvata i uzdržavanje od prazne i
nepotrebne, čak štetne, priče (pa i delanja takve vrste). Avaj, to nikako ne
smeta mnogima, pa se u redovima mogu čuti, odnosno, nema šta se ne može čuti.
Ispada da zatvoriti usta za hranu biva lakše nego obuzdati jezik. Pored svih
isprika koje koriste oni koji ne poste, uskoro će se naći još poneke na
repertoaru: „Ne mogu da šutim toliko...“, „Ko će 18 sahata sklanjat' pogled?“ i
tako dalje. No, neću o tome. Želeo bih da kažem nešto o načinima kupovine
pitica.
Ljudi kao ljudi, ima nas svakakvih; kupci
kao kupci, ima nas svakakvih. Pre svega, potrebno je razlikovati dva značenja
reči RED kada je kupovina ramazanskih pitica u pitanju (i uopšte): red kao
kulturološku pojavu (kada se zna neki red) i red kao niz živih ljudi koje stoje
mirno i čekaju nešto (pitice u ovom slučaju). Nemali deo kupaca ne razlikuje ni
jedno ni drugo, pa je s toga najčešća primedba koja se može čuti ispred pekara:
„Mi smo svi budale samo si ti pametan, je l'?“, upućena određenom čoveku
neodređenih godina koji apsolutno ignoriše red u oba smisla: red živih ljudi
koji nešto čekaju (pitice) ne vidi, a za red kao vaspitno-socijalni poredak
stvari ne zna. Eh, tada počinje dramaturgija (što bi rekao Žika Pavlović).
Počeću sa sledećom kategorijom: to su oni
koji su u stanju da neprekidno okreću krugove svojim automobilom oko pekare sve
dok ne uoče nekog poznatog u redu i jednostavnim pokretom ruke mu pokažu koliko
pitica treba da kupi za njega, a nakon toga ide klasični polukružni potez šakom
sa ispruženim kažiprstom koji se završava nadole a koji znači: “Uzmi mi ti to a
ja ću kasnije naić’ i daću ti pare”. Mnogi od njih imaju već ugovorene termine
kada nailaze, jer se baš u tom trenu nalazi njihova “veza” u redu. Kad sam kod
automobila, ima i onih koji se parkiraju ispred ili preko puta pekare i pošalju
omanje dete po pitice, koje naravno ide pravo na šalter (ja ga tako zovem, jer
je u ovoj državi sve birokratizovano) uz ispriku da im se žuri, pa ako prođe -
prođe.
Dalje, postoje oni koji iz nekog (samo
njima poznatog) razloga smatraju da ne treba da stoje u redu, pa novac za
pitice i eventualni ceger daju nekom poznaniku ili dobrom prijatelju iz reda a
oni (što je interesantno) sednu preko puta ili pored pekare i sve vreme
posmatraju svoju “vezu” (ili ćaskaju, uzgred): “To su ta pazarska patrončad”,
dobaci jednom neko iz mase. Biva slučajeva kada se jedan nalazi veoma blizu
šaltera, a njegov prijatelj tek staje u red, nekih desetak ili petnaestak
metara od njega, ili su obojica ispred mene ali je udaljenost opet velika zbog
same dužine reda, i tada ovaj što je udaljeniji daje znak onome koji je napred
koliko pitica da mu uzme i nakon toga napušta red; ponekad se desi da nekoliko
njih tako uradi, napuštajući red, pa se ja za kratko vreme primaknem šalteru,
ali kada na red dođe onaj koji je bio napred i kada izgovori: “Meni ćeš 32
pitice…”, vidim da ništa nije postignuto i da isto ili duže čekanje ne gine. Veći
je prestup što je distanca između “veze” i “patrona” veća.
Ima ih koji krenu direktno na šalter i kada
se masa uznemiri, oni samo: “Polako te narode, ja ću samo ćahije…”. I kada uzme
ćahije, doda: “Da’ mi i jednu hladnu piticu…”, gde oni pred šalterom kažu:
“Nemo’te mu, vala, hladnu… Ramazan je, nećemo za jednu piticu bugiju dizat’…”.
I tako, dođu po ćahije a odu i sa vrućom piticom.
Na redu (dakle, nisu U redu, nego su NA
redu) su oni koji direktno ulaze u pekaru i koji pri sečenju reda koji se
nalazi pred vratima pekare opušteno kažu: “Samo malo…”, što u nekom smislu
znači: “Pomeri se, zatvorio si vrata ne može da se prođe, ja ne znam šta čekaš
tu…”. I tamo muhabeti sa onim pekarima, kao da imaju o nečemu da pričaju, a sve
se uglavnom svodi na lična pitanja i konstatacije (umorio, odmorio, hladno danas, toplo danas, kiša danas, dugo se posti…).
Na sreću, ipak je više onih koji se
pridržavaju reda, ali ovi koji to ne čine prosto bodu u oči i oni su slika i
(ne)prilika našeg društva i stanja u kome se nalazimo. Interesantno je koliko
ljudi sa neke prividne visine posmatraju tako banalnu stvar kao što je kupovina
pitica, pa i tu žele da muljaju samo da se ne bi povinovali nekom običajnom
redu, misleći da na taj način sebe prikazuju kao nekog ko je iznad mase i iznad
reda, kome je ispod (kakvog) ponosa da stane u red sa ostalim živim ljudima
pošteno čekajući svoje pitice. Koliko li se prisnih odnosa razvije ispred
pekare Ramazanom, i što je najgore, isključivo Ramazanom dok ovaj ovome kupuje
redovno pitice. Nakon Ramazana, i na drugim mestima (dakle, na vanpekarskim
prostorima), mislim da je situacija drugačija i da ovaj svoju “vezu” ne poštuje
toliko koliko joj to iskazuje pred pekarom. Ima tu problema i sa “vezom”, jer
onaj koji je u toj ulozi, mišljenja je da čini veliku i divnu stvar time što
moje pitice (koje bi normalnim poretkom stvari pripale meni) kući nosi neki
“patron”.
Kada bi oni, pak, primenili jedan od
postulata Kantovog kategoričkog imperativa, recimo sledeći: ponašaj se onako,
tako da tvoje ponašanje može postati opšti zakon - ispao bi haos, blago rečeno.
Scenario bi bio sledeći, otprilike: svako bi tražio svoju “vezu” i ceo red bi
se sveo na par likova od kojih bi svaki kupovao po 249 pitica i delio ih svojim
“patronima”; ili bi se svi vrteli automobilima, pa bi nastao saobraćajni kolaps
koji bi se jedino rešio tako što bi sve pekare morale biti izgrađene na
nebrojenim kružnim tokovima; za one koji vole da sede pored pekare čekajući
svoju “vezu”, morale bi se postaviti montažne tribine kapaciteta par hiljada;
oni koji vole da ulaze u pekaru, toliko bi se nabili unutra da bi ona jadna eksplodirala,
pa bi geleri od ramazanskih pitica povređivali nedužne ljude širom grada. Nego,
mislim da je i Kant malo preterao (ili nije uzeo u obzir našu bolest zavisnosti
od raznoraznih “veza”).
Ono u šta sam siguran je da pekara ne
interesuje kvalitet reda, on samo posmatra kvantitet, njega isključivo zanima
broj prodatih pitica. To znam. Ali, ja ću i dalje stajati u redu (“Pucajte! Ja
i dalje držim čas.”).
"...oni koji vole da ulaze u pekaru, toliko bi se nabili unutra da bi ona jadna eksplodirala, pa bi geleri od ramazanskih pitica povređivali nedužne ljude širom grada."
ReplyDeleteŽivopisno! :)
Davno ne kupujem pitice pred iftar, no sahat ranije. Velim, zdravije je, zameri se čovek pred pekarom uz iftar, nije mu pravo.. No taki smo, većina iz reda se ne buni, pekardžija ne traga.. no trebamo se udružit u pitičke proteste protiv bahatih kupaca i nabijat im cegere na glavu.. hene ti
ReplyDelete