Mislim da je detinjstvo najčudnije doba u životu jednog
čoveka. Kada se preživi, ostanu samo maglovita sećanja koja bude nostalgiju za
nebrigom, razdraganošću i dokonim igrarijama. Kao i moje, svako detinjstvo je
vezano za određeni krug ljudi, drugara iz tog perioda, koji se tokom vremena
raziđu po svetu i od svega ostane tupo osećanje prošlosti koje katkad prostruji
telom kao jeza. Slike onih trenutaka i situacija koje su čvrsto ukorenjene u
pamćenju podsećaju na čežnjivo pregledavanje starih albuma. Te slike u nama
žive kao svedoci puta koji smo prešli; jedinstvenog puta koji se razlikuje od
svih ostalih puteva, a koji može pripadati samo jednom čoveku. Zato što je
svaki čovek unikat, neponovljivi spoj sećanja i osećanja koji se proteže kroz
određeno vreme i prostor, sledi da je i svako detinjstvo zasebno i izuzetno.
Iako veliki
deo sećanja nosimo u sebi kao potvrdu svog postojanja i prošlosti, ona usiljeno
blede kako godine naviru. Ovo postepeno isparavanje svih onih slika koje
sklapaju detinjstvo često može čoveka dovesti do pitanja o njihovoj
verodostojnosti. Da li je sve ono bilo samo san ili se doista zbilo? Jesu li
svi oni ljudi kojih se u bezobličnim obrisima prisećamo zaista postojali ili su
plod fikcije, plod jedne notorne iluzije koja podilazi životu i osećanju imanja
zasebne prošlosti? Traumatična detinjstva mogu ostaviti trajne, negativne
posledice po jednu ličnost; neminovno vraćanje u prošlost (što ponekada
predstavlja i bekstvo) koje prati svakog čoveka, može krajnje nepovoljno
uticati na misli i emocije, te proizvesti afekat. Ponovni odlazak u bol i
patnju (traumatično detinjstvo) koji se uzastopno ponavlja, prilično uverljivo
budi u čoveku one davnašnje boli i patnje, terajući ga da sve novo podredi
tome. O posledicama takvog razvoja je izlišno govoriti. Eto, tolika je snaga
detinjstva i sećanja.
Međutim,
zašto ono u nama teži da se izjalovi? Zašto slike blede i postaju nalik snenim
fragmentima nekog davnašnjeg sna? Naše detinjstvo je neizostavno naše, ali nas
neretko zbunjuje taj mrkli osećaj koji nam govori da ono možda to i nije, već da
je to deo nekog drugog čoveka, čoveka kojeg više nema i čije krhotine u nama
obitavaju. On se buni ćutnjom, jeca, drhti, ali je sve nejasniji i
nerazgovetniji. Vreme ga proždire i podstrekuje na izobličenje.
Zato što se
sećanje i pamćenje sastoji iz slika i asocijacija, prostorne deformacije i te
kako utiču na skrnavaljenje zabeleženih slika, kao i na umanjenje sposobnosti
asocijacije. Na mestu gde sam kao dete uživao u fudbalskim igrarijama, sada se
nalazi veliko stambeno zdanje koje prekriva i više od pola nekadašnjeg terena.
Ranije, dok nije tu bilo ničega osim terena, kada bih prošao pored, osećao bih
blagu nostalgiju. Sada, teško je mogu i naslutiti, jer taj objekat predstavlja
ogromnu mrlju na mojoj slici iz detinjstva. Sadašnji pogled predstavlja
barijeru koju je teško premostiti. Jedini je način sklapati sliku u sećanju,
bez pogleda na deformisani prostor, u noćnom ćutanju i tišini. Još je
drastičnije kada nestane neko drvo (stablo) našeg detinjstva, pod kojim smo
provodili dane i mesece, za koje nas veže mnogo lepih ili ružnih sećanja,
poljubaca, zagrljaja, suza... Nestanak drveta iz detinjstva otvara potpuno novu
perspektivu, nove predele koji su bili sve vreme skriveni sa one strane
krošnji. Kada se prikladno promeni raspored nameštaja u sobi učini nam se da se
povećala, a kakva je tek promena kada se preseče ogromno stablo koje je doslovno
označavalo jednu zatvorenost i ograničenost horizonta. Dakako, svaki čovek ima
određeni prostor za koji ga veže detinjstvo, bila to avlija, podrum, plakar,
selo i pašnjaci, planinarske avanture i tako dalje. Sve se to krnji na isti
način, uništavajući sećanje.
Uveren sam
da bi čovekovo detinjstvo (ili prošlost) bilo mnogo ubedljivije u pamćenju kada
se okolina i arhitektura prostora u kome je smešteno to detinjstvo ne bi
menjala, već se samo minimalno održavala kako bi odolela čeljustima vremena.
Jer, sećanje je potrebno osvežavati verodostojnim slikama iz realnog sveta kako
ne bi veliki deo otišao u zaborav. Tako da kada bi sve ostajalo onako kako
nekada jeste bilo, ne bi ni detinjstvo brzo postajalo maglovito, već bi taj
proces tekao mnogo sporije. Asocijacije bi samim tim bile solidnije i u nama bi
osećanja koja nas vežu za to doba bila živahnija i svežija, te ne bi, kao što to
obično biva, nepokretna bila i trunula u nama kao kakav zamašan organizam koji
je prošlost sazdala iz velikog broja trenutaka a
koji je tada bio živ, ali ga je
budućnost nadalje postojano razgrađivala.
Detinjstvo
svakog čoveka je eho jednog starog sveta, pozadinsko zračenje s početka našeg
postojanja. Doba velikih mogućnosti od kojih se ostvarila samo jedna, i to ona
koja je iznedrila našu ličnost, ličnost koja se upravo osvrće tražeći
izgubljene delove mozaika po tamnim predelima tromog pamćenja. Nad drevnim bajkolikim
prostranstvima nadvijaju se tamni nimbusi. Neumorna oluja besni tokom čitave
istorije jednog čoveka; počinje sa svakim svršenim trenom i povećava se
protekom vremena, smanjuje vidljivost i izobličava sve one momente koji su nekada
bili živi i realni. Prostorne deformacije (arhitektura) doprinose toj učmalosti
prilikom prisećanja, zbunjuju nas, šalju u besmisao sve one slike koje smo
marljivo (ne našom voljom) beležili tokom života, plaše nas iluzijom ličnog
detinjstva i prošlosti. To su sada neke nove okoline i strukture koje nemaju
ništa zajedničko sa davnim ustrojstvom koje čili u sećanju.
Sećanje na
detinjstvo je čežnja za povratkom i strah od nepovratnosti.
Poster: Childhood Memories by Andrea Banjac
No comments:
Post a Comment