Čovek. To je biće
samoobmane (ili obmane), biće podele. Njegova težnja za identifikacijom je
ukoričena u samim začecima svesti, u najranijim godinama. Potraga za „srodnom“
grupacijom kojoj će se prikloniti traje i nestaje sa njim samim. Mnoge
kategorije stiče rođenjem, druge mu bivaju nametnute bilo od roditelja, sredine
u kojoj raste ili od strane kojeg drugog faktora, te se tako formira kao
jedinka u mnoštvu, pripadnik nečega što često ni sam ne razume, pešak koji hoda
putevima za koje nema pojma kuda ga vode.

A šta je čovek? Groblje životinja i biljaka? Organizam za čije postojanje ceh plaća okruženje? Prosto, čovek mora ubijati (i jesti to ubijeno) da bi živeo. Neko će možda reći da često jedemo samo plodove biljaka; u redu, ali plodovi biljaka predstavljaju jedan vid potomaka te vrste. I šta radi taj čovek? Kida iskonsku vezu između majke i ploda i proždire ono njeno čeljade zarad višeg (po svom nahođenju) cilja, to jest radi ličnog opstanka (ne mlati praznu slamu, molim te). Kako prevazilazi ovakav vid okrutnosti? Prilično lako, jednostavnom rečenicom (još okrutnijom) koja datira iz davnina (odjek antropocentričnog stava): sve je stvoreno zbog mene! Eto, samo toliko je čoveku dovoljno da ga u životu održi „čiste“ savesti nekoliko decenija (koliko već ko ima da živi). Dakle, svest o okrutnosti je predvorje svesti o sebi, a održavanje života i organizma koji je privremeno u našem posedu je dakako uslovljeno njome (okrutnosti, naime). Onda su nas oni britkiji umovi (koji to i ne moraju biti) „nagovorili“ da se trebamo organizovati u uređena društva, u civilizacije, da moramo zakonima suzbijati tu urođenu nam okrutnost. („Čovek je anarhista po prirodi, a građanin po nagovoru“, reče Djurant.) Ipak je i dalje na snazi okrutnost, možda jača nego što je ikada bila, jer osnaženi napretkom u svakom pogledu (najviše tehnološkom) možemo primenjivati surovost na raznorazne načine, još destruktivnije i nenormalnije. A svi smo svedoci toga, pa se moderna zverstva i ne moraju pobrojavati.
Nametnulo se tako da
se moramo ujedinjavati u nečemu, okupljati oko iste ideje ili učenja i na taj
način se deliti do u beskraj. Ni u tome ne bi bilo problema da nismo zagriženi
za svoje samo zato što je naše, misleći da je to najispravnije, te usled toga
uništavajući sve što je drugačije i nešto drugo. Istina je da čovek doista može
biti drugačiji i kao takav deo jedne velike porodice ljudi (kažem ljudi, mislim
humanista) u kojoj može vladati harmonija življenja i privređivanja zajednici.
Ključni faktor smo mi sami, sa sopstvenim ludilom (i pozitivnim i negativnim)
koje moramo kontrolisati kako ne bismo ugrožavali drugoga svojom slobodom ili
prividom slobode ili onim što samo mislimo da je naša sloboda da uradimo a u
stvari je u pitanju još jedno sebično prekoračenje u onome što smatramo da
imamo pravo. Čovek je, dakle, i brava i ključ (ne razumem).
A veseli Zuko Džumhur
jednom je na konstataciju da za njega svi kažu da je dobar čovek odgovorio
sledeće:
„Nije tačno. Apsolutno nije tačno. U meni ima zla makar koliko i u drugim ljudima. Ono gdje bih sam sebi odao izvjesno priznanje, to je rigorozna odluka, odnosno sposobnost da kontrolišem sebe i sopstveno zlo. U meni kuljaju ljubomora, zavist, podlost, poriv za osvetom, proplamsaji ljute mržnje. Da ih ne kontrolišem, imali biste posla s jednim od najlošijih ljudi koje ste ikada upoznali. Kontrola, to je ključna riječ.“
No comments:
Post a Comment